Membaca Itu Mengembara. Benar, boi. Jangan dipersiakan hidup tanpa apa-apa. Membacalah. Membaca adalah satu kenderan kembara yang tidak punya had. Baca dan baca. Tahu-tahu, kau sudah tiba di dunia yang luar biasa!

Friday, August 29, 2014

Ulu Yam di Liverpool 2 | Nazali Noor

Sumber gambar; http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=3821

Ulu Yam Di Liverpool 2 oleh Nazali Noor
Nilaian: 4 daripada 5 bintang

Baik. Habis membaca buku ini dalam tempoh kurang dari 24 jam! Pencapaian terbaik buat masa ini.

Kenapa? Kenapa begitu teruja?

Pertama, kerana buku yang pertama sudah menginspirasi. Jadi sangat teruja bila buku yang kedua sudah berada dalam genggaman. Mahu tahu lanjutan kisah "orang ulu" ini.

Kedua, pembahagian topik yang "mesra alam". Aku suka bila setiap tajuk (dalam setiap bab) hanya memerlukan empat muka surat yang paling maksima.

Ok.

Penceritaan kali ini ada juga ulangan UYDL 1, tetapi mungkin lebih terperinci. Kisah tikam belakang, "budaya melayu" itu sangat menjengkelkan. Payah betul orang kita mahu bersatu. Meluat.

Dugaan dan "survival" Puan Ain sangat memberikan kesan. Kasih sayang Tuan Nazali dengan anak-anak, ibu bapa, adik beradik dan rakan-rakan diluah tanpa segan, tanpa sempadan. Keluar dari "norma" orang Melayu. Bukan perkara buruk, malah patut dicontohi. Doakan aku ada kekuatan untuk membudayakan kemesraan ini dalam keluarga!

Oh! Ada "cela"nya juga buku UYDL 2 ini. Maaf ya tuan, saya tidak tahu pun buku ini adalah catatan blog. Dalam UYDL 1 saya sudah mengagak, tapi masih kurang pasti. Bila membaca UYDL 2, sudah terang lagi bersuluh. Jadi, apa celanya? Ehehehe!

Ada entri yang mahu menceritakan perihal gambar, tetapi gambarnya tiada. Ada pula entri menyediakan pautan, tapi siapalah yang rajin untuk menaip semula? Belum dikira lagi faktor rabun. Mungkin tuan boleh mengambilkira penggunaan "QR barcode", sekurang-kurangnya boleh mengurangkan kesilapan menaip. Kalau cara sekarang, satu huruf yang salah, habis kena teliti semua satu persatu!

Itu sahaja.

Saya tunggu The Movienya, atau UYDL3, atau Anak-anak Abah (AAA). Yang mana-manalah, saya pasti beli!

Teruskan menginspirasi, tuan!

Ulasan buku yang lain

No comments:

Post a Comment

Contact Us

Name

Email *

Message *

Comments

Koleksi buku peribadi. Ada yang mahu diarkibkan, dan mungkin juga ada yang mahu dijual semula. Dan juga perkongsian pandangan dan ulasan buku yang telah dibaca.
Catatan ini adalah pandangan peribadi dan tidak berbayar. Powered by Blogger.