Membaca Itu Mengembara. Benar, boi. Jangan dipersiakan hidup tanpa apa-apa. Membacalah. Membaca adalah satu kenderan kembara yang tidak punya had. Baca dan baca. Tahu-tahu, kau sudah tiba di dunia yang luar biasa!

Thursday, May 12, 2016

Lemoi (Bungo Lale)

Lemoi (Bungo Lale)


Lemoi oleh Bungo Lale

Hari pertama ke PBAKL, saya sudah ternampak buku ini. Tidak dibeli.

Kali kedua, sudah pegang-pegang, belek-belek.

Seminggu kemudian, tanpa ragu dan tanpa banyak soal, buku ini sah menjadi milik saya.

BerLemoi. Berbaloi!

Saya teruja dengan kisah yang diceritakan oleh Bungo Lale. Seronok. Entah bagaimana saya mahu huraikan, tetapi ada perasaan cemburu saya kepada guru-guru ini. Kerana, saya pernah ada impian begitu. Mahu mendidik. Mahu bersama-sama membawa perubahan dan pembaikan.

Membaca Lemoi mengingatkan saya kepada Wachaa The Adventure. Kedua-duanya perempuan yang gigih, cekal dan berani. Betul-betul salute. Mahu saja saya sarankan buku ini menjadi teks wajib dibaca oleh guru-guru (segelintir) yang asyik-asyik merungut (terutamanya di media sosial, dan mesyuarat PIBG) hal-hal bekerja lebih masa, anak murid yang spoiled, ibubapa yang tak membantu. Apa yang Bungo Lale dan sahabatnya lalui, jauh lebih besar. Dan hati mereka juga besar!

Saya memberi 5 bintang kerana buku ini sangat mahal perkongsiannya. Tutup sebelah mata hal-hal susunan cerita dan kronologi. Saya rekomen!

Info

Bintang5
ISBNISBN 9789671331873
PenerbitStudio Anai Anai
BahasaBahasa Malaysia
URLGoodreads




No comments:

Post a Comment

Contact Us

Name

Email *

Message *

Comments

Koleksi buku peribadi. Ada yang mahu diarkibkan, dan mungkin juga ada yang mahu dijual semula. Dan juga perkongsian pandangan dan ulasan buku yang telah dibaca.
Catatan ini adalah pandangan peribadi dan tidak berbayar. Powered by Blogger.